Excursió a la Serra de Cavalls. 75 anys de la Batalla de l'Ebre. 29-setembre-2013

La proposta d'excursió a un dels escenaris on fa 75 anys s'hi van produir els combats mes cruents de la Batalla de l'Ebre ha congregat a gairebé al voltant d'una cinquantena d'excursionistess. El dia es va llevar força clar, amb una temperatura agradable i un xic ventós.

L'autocar ens va deixar a l'Àrea de Lleure de la Fonteta a uns 2 quilòmetres de Gandesa. L'indret esdevé un punt d'unió entre les Serres de Pàndols i les de Cavalls. A partir d'allí i després d'una primera explicació sobre el tema per part del nostre consoci Ramon Salvat, comecem a Caminar vers al Cim de la Mort, petita elevació damunt Gandesa oi on van lliurar-se forts combats. Seguim carenejant amb vistes envers Gandesa i Corbera d'Ebre. Aprofitem per esmorzar i baixem tot seguit fins la Vall de les Càrruves, plena de camps de vinyes i oliveres, just al peu de la Serra de Cavalls i per on anem caminant per una pista que la creu longitudinalment. Des d'allí observem com la Serra de Cavall esdevenia una gegantina trinxera natural on van situar-se les tropes republicanes per resistir els intents de les forces militars sublevades de fer-los fora. Tot plegat va consistir en una batalla de desgast de gairebé cent dies. La pista va agafant poc a poc alçada fins arribar al Coll de Cavalls. A partir d'allí agafem el senderó que en una curta pujada ens du fins la Punta Redona, cim culminant de la Serra. Des d'allí les vistes són espectaculars: Gandesa, Corbera d'Ebre i Pinell de Brai, els Ports, la veïna Serra de Pàndols, la Terra Alta, la Ribera d'Ebre, la Serra de Cardó i més llunyans el Priorat i el Montsant, la Serra de Llaberia i les Muntanyes de Tivissa i Vandellòs i el mar. A partir d'allí anem resseguint la cresteta que forma la Serra de Cavalls, pel camí anem trobant restes d'antigues trinxeres, refugis i punts de guaita. Deixem la carena i comencem a davallar per una zona que va patir un incendi forestal recentment, a l'estar l'entorn lliure de vegetació encara anem trobant restes de bales, metralla i bombes que testimonien la intensitat dels combats. Davant nostre albirem la Moleta d'Irto i les restes de l'Ermita de Sant Marc. Anem baixant fins arribar un altre cop a la Vall de les Càrruves on dinem. En acabar hem pujat fins l'Ermita, destruïda durant la batalla i amb alguna pintada en els seus murs. Desfem al camí fins retornar al lloc d'on havíem sortit a la Fonteta.

Des d'aquí el nostre agraïment al nostre consoci Ramon Salvat que ha elaborat el dossier informatiu de l'excursió i ens ha donat in situ les corresponents explicacions. Podeu descarregar-lo clicant aquest enllaç.

Enllaç a l'àlbum de fotografies

Enllaç a les fotos de la Fina

Enllaç a les fotos de la Cesca i el Josep

Enllaç a les dades GPS i track

1. Totes les fotos són precioses!!!!!
    Moltes gràcies per poder compartir amb vosaltres aquest dia.
    Ha sigut fantàstic i el Blue s'ho ha passat estupendament!!!